Conturarea profilului clientilor

Ai deja o afacere care are la baza o varietate de produse si servicii pentru mai multe tipologii de clienti. In momentul de fata urmaresti cu strictete directia trasata in planul de marketing.

Business is like a game.

Sa presupunem ca business-ul tau este un joc de basket. Scopul tau este sa castigi cat mai multe jocuri, poate chiar sa devii campion. Pentru a ajunge la acest statut, trebuie sa te pregatesti temenic pentru intalnirea cu oponentul tau- in cazul nostru „piata”. Problema este generata de multitudinea de oponenti cu care te confrunti constant. Indicat este sa iti clasifici oponentul in functie de anumite criterii si sa pregatesti o serie de actiuni astfel incat sa ajungi la efectul scontat.
Identificarea caracteristicilor clientului este subiectul tratat in cadrul acestui articol. „Portretizarea” clientilor se realizeaza cu scopul de a concepe si implementa strategii de marketing pentru atragerea, fdidelizarea si retentia clientilor.

O investitie buna?

Pe o piata acerba, in care fiecare companie doreste sa aiba o cota de piata cat mai mare, cunoasterea oponentului, in cazul de fata – piata, este prioritara. Cum poti sa lupti si sa castigi in conditiile in care nu iti cunosti oponentul? Nu ii cunosti punctele forte dar nici pe cele slabe? Cand conturezi deja profilul clientilor esti deja cu un pas mai aproape de succes.

Un business productiv este greu de mentinut in conditiile in care clientii sunt cei care iti asigura o stabilitate pe piata. Acestia te pot ajuta sa iti dezvolti business-ul sau te pot forta sa renunti.
Bucura-te si tu de beneficiile pe care le aduce crearea profilului clientilor:
– Defineste corect baza de clienti – dupa ce s-a format baza de clienti, echipei tale o sa ii fie mult mai usor sa vina cu o noua abordare pentru a atrage mai multi clienti.
– Creste veniturile unui anumit segment – la nivel micro, poti sa iti focusezi eforturile de marketing pe un anumit segment din piata.
– Ofera o baza pentru planul de marketing – echipa ta o sa inteleaga mult mai usor care este profilul clientului ideal, ce conteaza pentru el si cum poate sa i se adreseze.
– Te ajuta sa descoperi potentialul pietei – un profil bine definit al clientilor te ajuta sa identifici noi oportunitati din piata.
– Imbunatateste marketingul orientat catre obiective – profilul clientului te ajuta sa iti directionezi eforturile de marketing catre acei clienti care sunt dispusi sa achizitioneze produsele sau serviciile pe care le oferi.

In calitate de antreprenor o sa obtii:
– imbunatatirea ROI-ului (rata investitiei)
– reducerea costurilor de marketing direct
– posibilitatea de a introduce noi produse/ servicii

Cum poti sa structurezi eficient profilul clientilor?

In literatura de specialitate s-au enuntat 5 criterii care te ajuta la crearea profilului clientulilor:
Demografia: varsta, sex, etnie, ocupatie, educatie, statut marital
Geografie: Unde sunt localizati clientii pe care ii targeteaza business-ul tau? Ii poti identifica dupa tara, regiune, stat, oras, etc.
Stadiul vietii: Obiceiurile de a cumpara sunt influentate de stadiul vietii in care se afla. Alegerile unui adolescent în materie de produse și servicii sunt complet diferite de alegerile unui cumparator aflat în pragul maturitatii. Analizeaza atent demografia si grupeaza clientii si in functie de stadiul vietii in care se afla.
Psihografia: grupeaza clientii in functie de interesele comune, stilul de viata, atitudine si mentalitate.
Comportament: De asemenea trebuie sa stii ce ii motiveaza sa cumpere sau sa renunte la produsele/serviciile oferite de business tau. De ce isi doresc acest lucru? Care este frecventa cu care achizitioneaza? Sa intelegi cum si de ce cumpara este extrem de important in momentul in care concepi o strategie de marketing.

Industria in care activezeaza business-ul tau nu este insa de neglijat. O companie de tip business to business (B2B) o sa aiba mereu o abordare diferita de una de tip business to consumer(B2C).
Pentru ca ne-am gandit si la business-ul tau o sa detaliem ambele cazuri:

B2B
– departamentul in care clientul activeaza
– sexul clientului (preponderent masculin sau feminin)
– varsta
– bugetul pe care l-ar avea la dispozitie
– motivatia care sta la baza achizitionarii produsului sau serviciului respectiv

B2C
– varsta, sexul, nivelul salarizarii si obiceiurile de consum
– tipul de produs sau brandul care prezinta interes
– care este cumportamentul de cumparare si cum ar putea fi abordat clientul
– cum se informeaza
– in ce loc ar cauta produsul/ serviciul respectiv

Concluzia? Cunoasterea exacta a tipului de clienti carora te adresezi o sa iti usureze eforturile de marketing in mod considerabil. Poti sa conturezi acum mult mai usor strategia de marketing ce vizeaza atragerea de noi clienti atata timp cat cunosti profilul acestora.

Sursa: http://www.callboxinc.com/

Your thoughts, please

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *